בוגד או גיבור? המחלוקת הלא נגמרת על דמותו של ישראל (רז'ה) קסטנר

30 באפריל 2019, 16:00 
אוניברסיטת ת ל אביב 
בתשלום

ב-1955 קבע השופט בנימין הלוי כי ישראל (רז'ו) קסטנר,  מגדולי המצילים של יהודי הונגריה בתקופת השואה, "מכר את נפשו לשטן". ב-1957 נרצח קסטנר ליד ביתו בתל-אביב. הוויכוח סביב דמותו של קסטנר – "בוגד" או "גיבור" – נמשך מאז ועד היום. אמנם, משנות השמונים ואילך נעשו ניסיונות להערכה מחדש של דמותו – במחקר ההיסטורי, בתקשורת, בתיאטרון ובדעת הקהל – מה שחולל שינוי מרחיק לכת בדימויו הציבורי. יחד עם זאת יש מי מסרבים להפנים את השינוי ומוסיפים להטיל בו דופי. הרצאה זו תתמקד במחלוקת סביב דמותו ובמהפכים שחלו ביחס אליה הן בתקופת חייו והן בשנים שאחרי מותו, תוך בירור שורשיה של אותה מחלוקת ומשמעותה בהקשר הרחב של השיח על השואה.

פרופ' דן לאור הוא ראש המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל-אביב. בעבר כיהן כראש החוג לספרות עברית וכדיקן הפקולטה למדעי הרוח ע"ש אנטין.

 

 

פרסם מאמרים וספרים בתחום הספרות העברית החדשה, בכלל זה ביוגרפיות של ש.י. עגנון ("חיי עגנון", שוקן, 1998) ונתן אלתרמן ("אלתרמן: ביוגרפיה", עם עובד, 2013). מבחר מאמריו ומסותיו נכלל בספר "המאבק על הזיכרון: מסות על ספרות חברה ותרבות" (עם עובד, 2009). זכה בפרס ע"ש יעקב בוכמן מטעם יד ושם, בפרס בן-צבי לחקר ההיסטוריה של ארץ ישראל ובפרס ראש הממשלה ליוצרים ע"ש לוי אשכול.

יום ג', 30/4/19  כ"ה בניסן תשע"ט, בנין גילמן, קומה 2, אולם 223 בשעה 16:00

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>